Pistolen in de auto... - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu Pistolen in de auto... - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu

Pistolen in de auto...

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

05 Februari 2010 | China, Shanghai

Jaaaaaaaaaaaaaaaaa daaar istie weer, de 5 weekse update van William in China. je zou bijna zeggen leeft ie nog?? Maar ja hoor, hij is er nog steeds in levende lijve.

Januari is een drukke maand geweest. voor school, werk en natuurlijk in de vrije tijd genoeg dingen gedaan.

Voor school heb ik veel moeten doen. Laatste maand in gegaan en dan kom je er nog even achter dat er nog toch wel één en ander moet gebeuren. Laten we het houden op een hoop werk. En ik maar denk dat ik de perfecte planning had. valt altijd tegen.

Heb veel moeten doen aan enquetes en diepte interviews, wat een belangrijk (zo niet het belangrijkste) onderdeel gaat worden in mijn scriptie. hier heeft veel tijd ingezeten. Bijvoorbeeld de enquete. eerst in het Nederlands, daarna 3x veranderen voordat hij pas wordt goedgekeurd door school, dan ga je hem in het Engels schrijven en wordt hij weer een paar keer aangepast in verband met de spelfouten. Zodra dit goed is ga je hem laten! vertalen in het Chinees. En dan denk je dat je klaar bent en deel je hem uit en dan komt de General Manager op je aflopen om je even duidelijk te maken dat het zo niet kan. Ik in de stress, gvd kan het niet? mag ik de enquete niet houden?? dit was toch zo afgesproken voor de tijd? Chinezen altijd! maar nee, het was iets anders. Ik had onderaan mijn enquete staan:

Kind regards,

William
Sheshan Golf Club

Maar dit mocht niet, ik moest verplicht erin schrijven dat ik een stagaire was. Dus dat veranderd en toen was alles koek en ei. Ik heb in totaal een 100 mensen de enquete laten afnemen en diverse diepte interviews gedaan. Soms met tolk en soms zonder tolk. En tering, wat loopt een gesprek stroef met een tolk erbij. steeds maar weer wachten tot alles vertaald is, wat een drama.

Maar het is gelukt. Ik had veel informatie binnen.
Het leuke werk kon beginnen!! het verwerken. alle enquetes in excel verwerken, volgens mij heb ik nog nooit zo'n leuk karwei gedaan. heerlijk!! ;)

Ben nu bezig met de analyse van alle informatie, moet van school allerlei verbanden leggen tussen diverse antwoorden en deze weer toetsen aan de bestaande literatuur. pfffff...

Voor de rest is het rustig op het werk. Januari en Februari zijn de 2 rustige maanden in het jaar en het is alleen druk in het weekend. door de week zijn er weinig mensen op de golfbaan. Jammer genoeg zien ze niet in, dat je daardoor ook minder hoeft personeel hoeft te laten werken. Continu gewoon 20 man op de vloer die echt volledig maar dan ook volledig niks doen. Gelukkig kosten ze maar 150 eurie per maand, dus tsja veel maakt het ook niet uit.

Chinees nieuwjaar komt er bijna aan, 14 februari kan het feest beginnen bij de Chinezen. vakantie tijd voor veel mensen. Alle inwoners vanuit de grote steden vertrekken weer naar hun geboortestad of dorp om daar, met hun familie, het nieuwe jaar in te gaan. Steden als Beijing en Shanghai zullen daardoor bijna spooksteden gaan worden. Het enige wat je hoort en ziet is vuurwerk zegt men. Vorig jaar zijn er in Beijing tijdens nieuwjaar 4 miljoen mensen in 2 dagen tijd uit de stad vertrokken per trein. dat zijn de goeie dagen voor de NS. Voor veel mensen betekent Chinees nieuwjaar ook een nieuwe start qua werk. Dat valt op het werk hier ook te merken. Veel mensen nemen ontslag van het één op het andere moment zijn ze vertrokken. erg apart.

Veel mensen willen tijdens nieuwjaar bij hun familie zijn, maar voor veel mensen is het niet mogelijk. ze hebben te weinig geld en de prijzen vliegen omhoog tijdens nieuwjaar. Reden om de raarste capriolen uit te halen. Gisteravond nog in de supermarkt, ik laat een briefje van 50 RMB (5 euro) vallen en die wordt opgepakt door een werknemer van de supermarkt, je zou zeggen: dat wordt netjes terug gegeven. maar nee hoor, mevrouw loopt ermee weg. ik haar tegenhouden en haar duidelijk maken dat het geld van mij was en toen begon de show weer opnieuw. schreeuwen en gek doen. ze zij dat het geld van haar was, dat zij het had gevonden. op een gegeven moment hadden we weer veel toeschouwers. Gelukkig kwam er ander personeel bij, die haar duidelijk maakte dat ze nu wel weer normaal kon gaan doen en dat ze het geld toch echt niet kon houden. achja het zal er wel bij horen.

De laatste maand zijn veel nederlandse studenten hier weer vertrokken uit Shanghai. De meeste van hen moeten op 1 februari weer beginnen met het nieuwe semester van school. Hierdoor hadden we veel afscheidsfeestjes. waarbij de karaoke natuurlijk niet vergeten wordt. "Tijd vliegt, wanneer je het naar je zin hebt" is het gezegde en ook ik kwam daarachter. voor ik het wist was het alweer ochtend. half 7 werden we de toko uitgetrapt en toen naar huis gegaan, gedouched en op het fietsje naar het werk toe. De meest beroerdste dag van alle stap avonden bij elkaar in ieder geval. Gelukkig heeft niemand het gemerkt, hoop ik...

Afgelopen week ben ik met een vriend naar Hong Kong geweest om daar de toerist uit te hangen. Hong Kong ligt in China, maar behoort niet tot China. met andere woorden een klein landje op zich zelf. Een erg mooie stad aan het water waar veel te beleven is, ik kan het iedereen aanraden. Het is één van de dichtstbevolkste steden op de wereld en dat is goed te merken. Alle wolkenkrabbers en gebouwen staan verschrikkelijk dicht op elkaar. Grote verschillen met Shanghai zijn dat het hier veel meer multi culti is. er loopt van elk land wel wat rond. beetje a la amsterdam. ook is het hier veel duurder en is hier meer welvaart. En het stinkt niet op straat.

Voor de mensen die Las Vegas kennen, de gok plaats in het westen. Dat is het land Macao in het oosten. Macao is ook een eiland bij china, maar hoort niet bij China. zelfde verhaal als Hong Kong. Macao is de enige plek in het oosten waar legaal gegokt mag worden. dat moet natuurlijk wel even bewonderd worden dus wij met de boot naar Macao. Alle grote casinos zoals de MGM GRAND, THE WYNN en THE VENETIAN zijn er vertegenwoordigd. Wij zijn de Holland Casino in NL gewend maar als we over deze casinos gaan beginnen praten we toch over een ander cq. groter kaliber. Wat onvoorstelbaar groot. verschrikkelijk. als je daar elkaar kwijt raakt hoef je niet eens proberen om te gaan zoeken. om het even duidelijk te maken THE WYNN is het op 2 na grootste commerciele gebouw van de wereld. Het casino heeft in totaal meer dan 2000 cameras hangen. De meeste tafels die er staan worden gebruikt voor het spel baccarat, snap er niks van. dus ook maar niet aan begonnen. Wij zijn gewoon gegaan voor de roulette. (wat naderhand ook niet erg succesvol bleek te zijn) rond een uurtje of 9 zaten we aan de tafel en konden de fiches binnen komen rollen..

Wat erg mooi aan dit casino is, gratis drankjes als je speelt. Dus de hele avond Whiskey gezopen. Wel weer jammer dat ondergetekende op een gegeven moment een vol glas whiskey coke over de speeltafel moet gooien. zonde.

het Resultaat: volgende ochtend om 7 uur de toko uitgelopen toen het alweer licht was, flink lam en flink verloren. perfecte mix voor een flinke kater.

Het weer in Hong Kong was haast altijd goed. we hebben bijna continu in de korte broek kunnen lopen. heerlijk. groot verschil met Shanghai: 0 graden en harde wind.

Wij hebben veel gedan in Hong Kong, Boedha bezocht van 26 meter hoog tot op het strand liggen in een naburig dorp. van the Peak bezoeken met fantsisch uitzich tot alleen maar bier drinken op een middag en mensen beoordelen. blijft mooi werk.

Nu weer terug in Shanghai, waar ik op dit moment bezig ben mijn laatste stage dag. De laatste afronden hier en dan zijn we klaar met de 5 maand stage hiero. Mooie tijd geweest en via de golfclub veel leuke contacten opgedaan. Vorige week de beoordeling gekregen van de begeleider van het werk, deze was goed. dus die is ook binnen.

Gisteren mocht ik de mocht ik met de grote baas mee naar een meeting van hem in een naburige stad. altijd leuk om mee te maken. We werden gereden in een auto van de regering met chauffeur. Deze auto is van de grote baas van het resort. Huh een auto van de regering voor de baas van een normaal bedrijf? ja dat kan hier! als je veel geld hebt, kun je een auto van de regering kopen. En dat zijn geen normale autos pfff....
Toen hij aan kwam rijden zag het er nog dood leuk uit. Mercedes S350, daarvan krijg je het hier in china niet echt warm van. De auto op zich zelf wel. Helemaal bepanserd met kogel vrij glas en het gehele exterieur ook helemaal bepanserd. De autos van de regering hebben meer dingen die ze mogen doen. ze mogen door rood licht rijden, parkeren waar ze maar willen. ze hebben altijd voorrang. je komt ze hier in de stad ook wel es tegen, ze hebben een duidelijk claxon, men raad altijd aan, als zon auto er aan komt ga dan maar dapper aan de kant, want ze rijden door.
Het meest opzienbarende van deze auto was... dat er 2 geladen pistolen in zaten. eentje in het kleine bakje bij de passagiersstoel en eentje in de deur bij de chauffeur. pffoe, dan denk je toch wel: waar gaan wij naar toe? maar het viel allemaal mee, heb ze niet hoeven te gebruiken. maar in ieder geval: als je maar genoeg geld hebt in China, dan kunnen dat soort dingen. vette ervaring.

Aankomende dagen komt er een vriend vanuit Guangzhou op bezoek dus dat wordt even het nachtleven bezoeken. hè bah..

Maandag vlieg ik naar Hainan toe. Dit is een eiland in Zuid China ter hoogte van Hawai. Warm weer gegarandeerd. heerlijk.

Laatste dagen dan nog weer in Shanghai of misschien nog een andere plek bezoeken en dan zit er op de 18e van februari weer op. Terug naar "Gollan" zoals de chinezen het zeggen. Ik vlieg in de avond om 23:45 vanaf Shanghai richting Parijs om vanaf daar verder te reizen naar Amsterdam waar we rond 9 uur aan zullen komen, lokale tijd.

Mensen tot over een paar weken!
Dan drinken we er ééntje op (of meerdere):)

JW

fotos trip naar hong kong:

• 05 Februari 2010 - 09:29

Geertje:

Hoi Jan Willem,

Ik heb je mail nu wel kunnen openen.
    Weer een mooi verhaal.
    Na nog een paar weken"afzien" hopen we je gauw weer te zien in Oldeholtpade.
    Doe voorzichtig en nog veel plezier.

Gr Geertje

• 05 Februari 2010 - 11:26

Rianne:

Heey Jan Willem

Leuk om weer wat te lezen van jou;)
    Nog even en dan weer terug in Nederland.

Geniet nog van de tijd die je daar hebt!!

Liefs Rianne

• 05 Februari 2010 - 15:22

Lotte:

Heey JW!

Wederom een leuk verhaal.
    Nog even en dan ben je weer terug in Nederland.
    Geniet nog van je laatste daagjes daar!
    En alvast een goede reis ;)
    Daag X

• 05 Februari 2010 - 20:59

Mariëtte:

He kleine neef van Jelmer:d,

Ik dacht al wanneer komt er weer een x een verhaaltje van je op! Maar eindelijk weer een leuk verhaal!

Tot snel,

Groetjes Mariëtte

• 05 Februari 2010 - 21:00

Jelmer:

en natuurlijk de groetjes van mij

• 08 Februari 2010 - 12:49

Reint:

Hé J W

Wat een ervaring, wat een leven.
    Internationaal student zijn tegenwoordig heeft toch wel wat.
    Hoe moet het nu als je straks weer in dat kouwe kikkerlandje bent? Gewoon weer achter een bord boerenkool bij moeder Anja? Dat wordt voor iedereen vast even heel erg wennen!
    Gelukkig ben jij een makkelijke jongen die zich overal snel aanpast.
    Ook thuis!

• 11 Februari 2010 - 12:11

Martijn:

Pik,

Klinkt goed man! Dus ook jij kon even arrogant uit de dikke, zwarte ramen kijken van het welvarende China! Mooi verhaal weer. Drinken snel een biertje als je hier weer bent!

Zai Jian he! ;)