Back to business - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu Back to business - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu

Back to business

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

26 November 2009 | China, Shanghai

Meuj!

Na 3 weken gehad te hebben met 3 vrije dagen ipv 2 vrije dagen, begint vanaf nu weer het gewone leven met 5 dagen werken en 2 dagen vrij, ook niks mis mee! Nog even 3,5 week werken en bezig voor scriptie en dan heb ik een dikke week vrij gekregen, want mijn ouders komen op bezoek, controleren of het huis wel schoon is en of ik wel bezig ben voor school??? ik weet het niet, maar ik heb er wel veel zin dat ze langs komen. Heb totaal geen last van heimwee en mis Nederland in vele aspecten totaal niet maar toch is het leuk om mijn ouders te laten zien hoe het leven hier is en wat ik hier nu eigenlijks precies doe, via de skype en de mail vertel je natuurlijk wel veel verhalen, maar zo krijg je natuurlijk het meeste mee! Ik zie er dan ook erg naar uit. Ga mijn ouders natuurlijk mijn stage plek en Shanghai laten zien. Ook gaan we een paar dagen naar Beijing met het vliegtuig om daar de culturele toerist uit te hangen. je kunt natuurlijk niet een half jaar naar China toegaan en dan niet eens de Chinese muur hebben gezien! dit gaat dan ook zeker gebeuren eind december!

Ook de volgende trip staat al (bijna) gepland! ga, naar alle waarschijnlijkheid eind januari samen met een vriend een aantal dagen naar Hong Kong en Macau. Hong Kong zullen de meeste van jullie wel kennen, Macau is de gokplaats van het oosten en wordt gezien als het vegas van het Oosten. moeten we dus een keer zijn geweest!!

Laatste anderhalve week is het helemaal back to business geworden op het resort, Alles rondom het golftoernooi is afgesloten en de gewonde dagelijkse werkzaamheden zijn weer aan de gang. een stuk rustiger nu!

Je komt nu weer een beetje in het vaste ritme te zitten, al is dit nog steeds een vakantie ritme! beterrr!!

Wel is het nog redelijk druk op de golfbaan. het weer trekt weer aan en ik heb zelfs weer de hele dag in de korte broek gelopen gisteren.

Direct na het golftoernooi (zo rond de 30 graden gemiddeld) is de temparatuur ongelovelijk gedaald en was de temparatuur 2 weken lang zo rond de 5 a 10 graden, met ongelovelijk veel regen. 2 weken lang regen, tjezus wat een drama.
Heb zelfs nog sneeuw gehad.

Dit overkwam mij in de bergen van Hangzhou, een plek 2 uur vanaf Shanghai.
Ik was uitgenodigd door mijn baas om samen met hem een aantal dagen door te brengen in zijn apartement in zijn oorspronkelijke woonplaats Hangzhou, een mooi aanbod wat ik ook zeker geaccepteerd heb.
Ik heb 2 erg mooie dagen gehad en veel dingen gedaan, Hangzhou is erg verschillend met Shanghai, het is er een stuk schoner en een stuk veel meer natuur (wat mij natuurlijk ongelovelijk intereseert) :D

We zijn de 2e dag met een bus de bergen ingereden om daar een tempel te bezoeken, want de baas wou graag bidden tot Bhoedda, geen probleem.
Hier was het aardig koud en hebben we zelfs sneeuw gehad. De tempel op zich zelf was erg mooi, zie fotos hiervan onderaan.

Vorige week vrijdag avond was ik uitgenodigd door het managementteam van de golf club om mee te dineren. als je zoiets afslaat bij een Chinees dan gaat hij af als een gieter en daalt zijn status erg. ik ben de beroerdste niet en heb het aanbod natuurlijk niet afgeslagen, wat ik beter wel had kunnen doen!

Veel chinezen hebben de rare gewoonte om, om de zoveel minuten te gaan proosten met een Chineze wijn. "baijtsjo" nu is wijn opzich zelf geen groot probleem, dit wordt wel een probleem als het een soort rijstewijn is met 58% alcohol.

Jan Willem had savonds nog geen eten aangeraakt toen hij aan tafel zat en toch al 3 van die kleine glaasjes naar binnen gewerkt, samenvattend kan ik vertellen dat ik erg goed geslapen heb snachts, allemachtig wat een drama, die baitsjo..

Morgenavond heb ik weer een diner, moet nog even een list verzinnen hoe we die drankjes kunnen gaan ontwijken.

Sinds een aantal weken heb ik nu wekelijks contact met mijn leraar via skype, wat een stuk aangenamer werkt dan de mail. ik spreek met de leraar af wat er verbeterd moet worden of wat er gedaan moet worden en dit maak ik dan voor de volgende week, direct een deadline, wat voor mij persoonlijk wel goed werkt.

Vorige week was er een vriend op bezoek van een nederlandse vriend die ik hier ontmoet heb, ik was een aantal dagen vrij en we hebben een middag gekart voor een schappelijke prijs, kijkend naar Nederlandse prijzen.

schitterend wat mooi, is in Nederland een helm verplicht, het maakt hier allemaal niks uit, het is gewoon raggen en scheuren en snijd je mekaar de bocht af of druk je je collega rijder de banden in, het maakt de Chinezen allemaal niks uit, ze lachen er gewoon om! erg grappig om mee te maken.

voordat ik ga afsluiten nog even een verhaaltje om duidelijk te maken dat ik nog vaak genoeg moet nadenken voordat ik wat zeg of doe :D natuurlijk moet ik dit een stuk vaker in Nederland doen, maar hier in China nog iets meer zeg maar. ivm cultuurverschil.

Vorige week was ik een beetje aan het stoeien met een collega in de keuken op het werk, het was nog aardig vriendschappelijk totdat deze jongen de Chinees met een plastic flas op zijn voorhoofd sloeg, niet hard hoor, laat dat ff duidelijk zijn. gewoon een tikkie. De Chinees was not amused en liep schreeuwend weg en heeft me een poos niet gesproken, nouja ik hem niet zeg maar. wat blijkt het is dus not done om een Chinees die ouder is dan jij een tik op zijn voorhoofd te geven.

na een paar rustige dagen is het me weer vergeven en natuurlijk zijn we nog steeds aan het stoeien, al let ik nu wel op dat ik hem niet meer op het hoofd sla.

ik sluit weer af!!

groeten!!

hieronder nog een aantal fotos van het tripje naar Hangzhou:

http://picasaweb.google.nl/jwdelfsma/SHANGHAI9?authkey=Gv1sRgCM_wh9bJmZa6GA



  • 26 November 2009 - 15:25

    Henk:

    Hey gozer,

    Wat weer een verhaal. We hebben deze week al even geskyped, dus niet veel nieuw nieuws. Wel de foto's even gecheckt! Ziet er zeer goed uit.

    We'll talk very soon.

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

JW naar China

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2010

Shanghai, oorlogsstad

05 Februari 2010

Pistolen in de auto...

01 Januari 2010

het nieuwe jaar in

14 December 2009

Deodorant is voor flikkers!!

27 November 2009

Corruptie?? Nee, typisch Chinees.....
Jan Willem

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 29597

Voorgaande reizen:

24 September 2009 - 19 Februari 2010

JW naar China

Landen bezocht: