wat een leven... - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu wat een leven... - Reisverslag uit Shanghai, China van Jan Willem Delfsma - WaarBenJij.nu

wat een leven...

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

22 Oktober 2009 | China, Shanghai

Hallo allen!

Na alweer 2 weken niks van mij gehoord te hebben, hier dan weer een berichtje vanuit China!

de 2 weken zijn omgevlogen, veel werken overdag en savonds veel leuke dingen doen met andere studenten uit NL en op de vrije dagen ook veel leuke dingen doen, ik zit hier nu bijna een maand en het is echt snel gegaan.. time flies when you're having fun??

2 weken geleden ben ik verhuisd! ik woon nu in het centrum van Sjanghai samen met een andere Nederlande student in een compound voor alle expats. hebben mooi appartement (zie foto's) en zitten midden in het centrum van Sjanghai. Kan niet beter dus!

Ook komt er 2 x per week een Ayi langs. dit is een soort hulpje in huis die allerlei dingen voor je doet, bij ons doet ze de was, strijkt ze, doet ze de afwas en maakt ze het hele huis schoon.
echt zwaar relaxed en dat voor 1,50 euro per uur! kan niet beter!

De reistijd wordt er wel wat langer door omdat ik nu elke dag met de metro ga en op de fiets moet...
heb het er graag voor over, waar ik nu zit is een stak aangenamer.

2 weken geleden tijdens mijn vrije dagen dus verhuisd. tijdens deze vrije dagen ook wezen winkelen in Sjanghai. Natuurlijk zijn er snachts ook nog enkele drankjes gedronken in één van de vele clubs in Sjanghai waar je gewoon elke dag op stap kunt in een verschillende discotheken. het zit elke avond bomvol, heel apart, maar ik ben de beroerdste niet dus ik bezoek wel eens wat.
In de discotheken hier maak je ook de raarste dingen mee, het is hier, meer dan in Nederland, gericht op het verkopen van tafeltjes per avond. dan krijg je je eigen ober etc. Ook wordt er ongelovelijk veel gedobbeled door de Chinezen, er zijn verschrikkelijk veel drank spelletjes. Logisch gevolg daarvan is natuurlijk dat er ongelovelijk veel gezopen wordt terwijl Chinezen helemaal niet goed tegen alcohol kunnen. Regelmatig komt het dan ook voor dat er chinezen gewoon in coma liggen voor een paar uur op de bank, slapend en helemaal van de wereld. en een paar uur erna zie je ze weer wakker worden en gaan ze weer rustig door met dobbelen.

Iets wat je ook niet ziet in Nederland maar wat wel normaal in China is, is dat er gedurende de hele avond schoonmakers door de hele club rondlopen en ze lopen overal tussendoor, zelfs op de dansvloer om daar de vloer schoon te gaan maken...

Sigaretten hoef je hier ook niet zelf aan te steken, zodra jij een sigaret pakt en hem in je mond doet staat er al een ober bij je met een aansteker, das hier hartstikke normaal...


Ohja, ik zit niet continu in de kroeg hoor.. maar dit valt je gewoon direct op.

Als westerling heb je hier gewoon meer rechten en sta je iets hoger in rang dan de Chinees, ook al wil je het niet.

Bijv. Fietsen waar het niet mag, voor een westerling geen probleem. Een chinees wordt wel tegengehouden.

Ook op het Sjanghai Masters Tennis toernooi merk je dit. Hier ben ik vorige week dinsdag heen geweest en heb ik spelers zoals, hewitt, safin, roddick, haas en cilic zien spelen. Erg mooie ervaring. Ik was er tijdens de dag al op tijd dus het stadion was nog leeg en de spelers waren nog aan het trainen. Ik heb toen met mijn envelop (waar me kaart in zat) en wat gepraat mezelf binnen geluld in de back stage area. Dit zou je als Chinees nooit lukken maar als Westerling wel, zoals je op de fotos kan zien ben ik diverse vip rooms geweest en ook in kamers waar de spelers kunnen chillen en eten enzo. erg leuk om mee te maken (zie fotos)

Als Westerling ben je toch wel een beetje speciaal. Elke dag fiets ik vanaf het Station van Sheshan naar het resort, dit is een stad buiten Sjanghai. Er zijn hier dan gewoon autos die langzamer gaan rijden zodat ze wat langer en uitgebreider kunnen gaan kijken naar mij, heb zelfs meegemaakt dat een auto is omgedraaid om nog eens te kijken.

Dinsdag ben ik in Hangzhou geweest een stad 200 km. vandaan van Sjanghai. Ook een veel kleinere stad maar nog steeds bijna 6 miljoen inwoners. Hier werden we zelfs gevraagd om op de foto te gaan met Chinezen.

Ook in de metro is het precies hetzelfde verhaal, als ik sochtends mijn ontbijt in de metro opeet dan heb ik gewoon een stuk of 20 Chinezen die me continu aan staan te kijken, ook al kijk je ze even boos aan ofzo, ze zullen blijven kijken.

Op het werk geldt het ook zo, niemand van het personeel mag zitten in het restaurant behalve de baas van de horeca en ik. voor de rest moet iedereen blijven staan, ook als het rustig is. Men is ook bang soms dat ik mijzelf overwerk dan hou ik een aantal borden beet en dan mag ik gewoon niet verder lopen en wordt alles van me afgenomen zodat ik wat rust krijg.
Het is heel nederig en dat is soms wel heel erg irritant.

Rugpijn heb ik in ieder geval wel na een dag werken, alles is hier lager dan in NL, bar, tafels, keuken, afwastafel.. alles is een stuk lager en met bijna 2 meter is het dan soms wel es lastig, ook dan willen ze eigelijk niet dat ik iets doe en komen ze direct met een paar man op je af of het over te nemen.

Stage bevalt heel erg goed. ik krijg steeds meer werkzaamheden en kan ook steeds meer contact leggen met de Chinezen die geen Engels kunnen, ik leer wat Chinees en zij wat Engels.
Vaak geef ik ook een paar keer per week een groep medewekers Engelse Les voor mijn baas, we behandelen dan vooral restaurantteksten en woorden.

Het afstuderen gaat ook aardig, vorige week veel aan informatieverzameling kunnen doen, alleen deze week niet zoveel gedaan dus aankomende week er maar weer even tegenaan! omdat je in een andere cultuur zit gaat dat hier ook heel anders. als je ergens om vraagt wordt er direct nee gezegd kan niet. als je een paar dagen aardig blijft doen wordt het al wat soepeler en als je daarna nog eens een mooi compliment geeft en het daarna nog eens vraagt is het geen enkel probleem. kwestie van tijd nemen en niet erg direct wezen, gelukkig ben ik dat ook niet......................

Het HSBC Championship, het één na grootste golftoernooi buiten de USA zal over 2 weken plaatsvinden en ze zijn nu al met groot materiaal bezig om alles klaar te zetten. ze verwachtten per dagen rond de 10.000 man dus er moeten een aantal tribunes in elkaar gezet worden, ze bouwen hier gewoon hele nieuwe gebouwen voor tribunes en vip boxen. ongelovelijk.
Kijk eens op deze site voor meer informatie over het event als je er geinterreseerd in bent: www.hsbcgolf.com

Ook de kranten in China staan er vol mee, het is erg groot hier en iedereen wil erheen. mooi!

De laatste dagen waren leuk! diverse trouwerijen meegemaakt en ook een echte chineze trouwerij mee gemaakt, wel een stuk anders dan een westerse. wel maak je dan lange werkdagen. meestal voor 8 uur sochtends beginnen en tot 9 à 10 in de avond door werken, das hier de normaalste zaak van de wereld.


heb de maandag en de dinsdag vrij gehad dus naturlijk weer leuke dingen gedaan, dinsdag ben ik met mijn huisgenoot en 2 vriendinnen van hem uit NL naar hangzhou geweest, veel natuur en tempels bekeken. erg indrukwekkend! zie fotos.

Wat me daar ook opviel en wat me ook al opgevallen was in Sjanghai, kinderen met gaten in de broek tussen de benen... Luiers kopen is hier voor veel mensen te duur, dus een gat in de broek is dan veel makkelijker, kinderen doen hun behoeftes hier dus ook gewoon op straat, niet echt heel grappig om naar te kijken kan ik hierbij vertellen...

Savonds naar Cloud9 geweest, een bar op meer dan 400 meter hoogte. fantastisch uitzicht!!!

Nu alweer de 22e van oktober, ben de 24e september van huis vertrokken, tijd gaat echt snel tot nu toe!
vermaak me hartstikke goed hier!

hieronder nog wat fotos van de laatste 2 weken. o.a. fotos van het resort, mijn nieuwe appartement, het tennis toernooi, Hangzhou en shanghai@night.

De volgende 2 links zijn 2 foto albums:



http://picasaweb.google.nl/jwdelfsma/SHANGHAI7?authkey=Gv1sRgCNKO7u-corivCg


http://picasaweb.google.nl/jwdelfsma/SHANGHAI6?authkey=Gv1sRgCNTn6or7xaPDyQE

Spreek jullie

Taj sjen


Jan Willem


  • 22 Oktober 2009 - 10:20

    Anke:

    Hoi neefie,

    Leuk verhaal heb je weer gemaakt hoor! en de foto's zijn ook erg mooi.
    Je appartement ziet er erg goed uit moet ik zeggen en wat heerlijk dat je niet zelf hoeft schoon te maken en te wassen haha.
    Hier gaat alles ook zijn gangetje. Ik heb nu een weekje herfstvakantie, maar zo'n week vrij gaat veel te snel voorbij.
    Zaterdagochtend zal ik naar je zussie voor een behandeling heerlijk!!
    En dan hebben we de aankomende weken op school natuurlijk sint-maarten, sinterklaas en kerst. lekker drukke periode dus.
    Nou veel plezier daar nog!!

    X Anke

  • 22 Oktober 2009 - 12:24

    Steven:

    Goeiedag eem!

    Je hebt het best naar je zin zie ik. Die nieuwe kamer ziet er aardig beter uit dan de vorige.

    Het zal in Europa niet gauw gebeuren dat ze omkeren om jou te zien, behalve die ene neger uit Mallorca;-)

    Ik spreek je gauw weer op msn.

    Groetjes aan Tiger Woods!

  • 22 Oktober 2009 - 15:47

    Ali Thomas:

    wat een geweldige belevenissen ,leuk om jou verhalen te lezen !!!Het ga je goed daar ,en blijf ons op de hoogte houden van jou wel el wee!!Groetjes van uit Bantega.

  • 23 Oktober 2009 - 14:32

    Henk:

    kwestie van tijd nemen en niet erg direct wezen, gelukkig ben ik dat ook niet......................

    We kennen je niet anders...:P

  • 24 Oktober 2009 - 10:26

    Hendrik:

    He JW!

    Mooi verhaal, zo te lezen heb jij afgelopen weken prima vermaakt.

    Dat appartement waar je nu in ziet lijkt op de foto´s inderdaad een hele verbetering, nice!
    En zo´n Ayi lijkt mij ook wel wat hehe..

    Nog veel plezier toegewenst.

    Spreek je later

  • 24 Oktober 2009 - 19:10

    Jan Koenrades:

    Hoi Jan Willem,

    Wat een belevenis daar en met name de andere cultuur.
    Wij zijn net weer terug uit Australie en hebben het ook bijzonder mooi gehad. In jouw verhalen merk ik dat je enorm geniet en jij kunt straks ook jouw ouders veel van het land en de cultuur laten zien.

    groeten van de Koenen

  • 28 Oktober 2009 - 02:04

    Nienke:

    Hey JW!

    Leuk om je belevenissen te lezen! Geniet er van, want voor je het weet is het voorbij. Ik hoorde dat je ouders ook langskomen. Super! Ik vond het echt leuk om ze te laten zien hoe ik de afgelopen maanden geleefd heb. Voor mij zit het er idd bijna op, nog 2 weken en dan ga ik weer naar Nederland. Gelukkig kun jij nog een paar maandjes langer genieten. Enjoy!
    Groetjes uit Sydney :)

  • 28 Oktober 2009 - 20:51

    Ineke En Johan:

    Hallo Jan Willem
    Je hebt al veel meegemaakt en fijn dat alles goed gaat. Het lijkt ons wel een mooie stad waar veel te beleven is. Heb je ook een naam en adres van het resort zodat wij even op google earth kunnen kijken hoe het er uitziet. Succes met je studie opdracht. Groetjes.

  • 04 November 2009 - 12:38

    Hanny Willighagen:

    Hallo Jan Willem,

    Wat geweldig dat het allemaal zo mee zit. Menig Tio student is denk ik jaloers.
    Geniet volop. Ik zal jouw verhalen met regelmaat volgen. Heel veel succes.

  • 08 November 2009 - 11:17

    Mariëtte:

    He,

    Mooi dat je het naar je zin hebt.. Wacht weer op het volgende verhaal!! haha..

  • 10 November 2009 - 11:08

    Opa En Lies:

    geweldig jan willem wat je allemaal beleefd gr. opa en lies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

JW naar China

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2010

Shanghai, oorlogsstad

05 Februari 2010

Pistolen in de auto...

01 Januari 2010

het nieuwe jaar in

14 December 2009

Deodorant is voor flikkers!!

27 November 2009

Corruptie?? Nee, typisch Chinees.....
Jan Willem

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 29572

Voorgaande reizen:

24 September 2009 - 19 Februari 2010

JW naar China

Landen bezocht: